23. Какво е дух?
„Интелигентният принцип на Вселената.“

23 а) Каква е по същество природата на духа?
„Не е възможно да се обясни естеството на духа на вашия език. За вас това не е нещо, защото не е осезаемо; но за нас това е нещо. Разберете добре: нищото е небитие, а небитие не съществува.“

В книгата „Еволюция в два свята“ психографирана от Шико Шавиер, духовният автор Андре Луис описва интелигентния принцип на Вселената, създаден с Диханието на Създателя, но това е все още далеч от разбирането, което влагаме в термина човешки дух; на онези небесни монади, друг израз, използван за описание на същия Интелигентен Принцип, все още им предстои дълъг път на еволюция, за да заслужат да бъдат наречени с името Човешки Дух.

За да си представим по-добре как изглежда един Дух, нека си представим една малка звезда. За да станат видими за нас, въплътените хора или за духовете в обикновените нива на прогрес, които като повечето от нас са свързани със земята, Духовете трябва да агрегират флуидна материя, за да придобият човешка форма

  1. Духът синоним ли е на интелект?
    „Интелекта е една съществена характеристика на духа, но и двете се сливат в единен принцип, така че за вас може да се каже, че са едно и също нещо.“

Да бъдеш Дух означава да бъдеш интелигентен. Това е една присъща характеристика. Едното не може да съществува без друго.

  1. Духът независим ли е от материята или е само едно от свойствата на материята, тъй както цветовете са свойство на светлината и както звук е свойство на въздуха?
    „Духът и материята се различават едно от друго; но е необходим съюз на духа и материята за да се вдъхне разум на материята.“

Духът не е материя. Той е независимо същество, което използва материята, за да се развива. Материалното тяло без един Дух да го управлява е просто една маса от плът, но никога човешко същество.

25 а) Необходим ли е този съюз също така за проявата на духа? (В този въпрос думата дух се употребява със значение на „интелигентен принцип“, абстрактно разгледан, без препратка към индивидуалностите, обозначавани с този термин.)
„Това е необходимо за вас, защото вие не притежавате нужната организация за да възприемете духа, освен чрез материята. Сетива ви не са формирани за този ред на възприятие.“

Духът в своето чисто състояние не може да бъде видян от материалните същества, (инкарнираните духове, т.е. човеците) или съществата в обикновените нива на морално развитие.

  1. Може ли да си представим дух без материя и материя без дух?
    „Безспорно може, мислено.“

Духът съществува без материя. Материята съществува без Дух. Но действието на Духа над материята е условие за прогрес, защото Духът се нуждае да научи как да управлява материята с цел да бъде съ-творец на по-високо ниво, като Исус например, който е създал планетата Земя с разрешението на Бог.
За да създадеш планета и да направиш възможно съществуването на всички създания там, е необходимо едно изключително дълбоко познание, което се развива в продължение на хилядолетия в безбройни реинкарнации в няколко различни по вид светове, както материални така и духовни.
Винаги когато ние, обикновените Духове използваме своята мисъл да създаваме, ние упражняваме тази способност на съ-творци на по-ниско ниво, като Божий деца, каквито сме, по пътя на най-високи постижения за бъдещето.

  1. Тогава има два основополагащи елемента на вселената: материя и дух, така ли е?
    „Да; и над тях е Бог, Създателят, Бащата на всички неща. Тези три елемента са принципът на всичко съществуващо – универсалната троица. Но към материалния елемент трябва да се добави вселенския флуид, който играе ролята на посредник между духа и материята, като естеството на последната е твърде грубо, за да може духът да влияе директно върху нея. Въпреки че, от друга гледна точка, този флуид може да бъде класифициран като градивна част на материалния елемент, той се отличава от материята по някои собствени специфични свойства. Ако можеше да бъде класифициран просто и абсолютно като материя, тогава нямаше да има причина, поради която и духът да не бъде класифициран като материя. Този елемент е посредник между дух и материя. Той е флуид, точно както материята е материя, и е податлив на това да бъде превърнат, чрез безбройните си комбинации с материя, под насочващото действие на духа, да произведе безкрайното разнообразие от неща, за които вие знаете, но все още много малка част. Вселенския, първичен, или най-прост флуид, бидейки агентът, използван от духа в действието му върху материята, е принципът, без който материята би останала завинаги в едно състояние на разделяне и никога не би придобила свойствата, които ѝ дава силата на притеглянето. „

Поради това във Вселената има Бог, Дух и материя. Всичко е създадено чрез модификации на материята чрез действието на интелекта, според нивото, което един такъв интелект има.
Когато в природата духа вятъра, който целува челото ни, зад това стои един интелект, в този случай е Бог, който е създал законите, които управляват планетата.
Когато един паяк си е оплел мрежата, зад това стои един интелигентен принцип ( едно безсмъртно духовно същество в процес на еволюция по пътя към човешкото царство), който е научил да прави това чрез безброй повторения.
Същото е и при птиците, които си строят гнезда и маймуните, който са способни да вземат решения.
Ние всички сме съ-творци в по-голяма или по-малка степен.

27 а) Този флуид ли е това, което обозначаваме с името електричество?
„Казахме, че той е податлив на безброй комбинации. Това, което наричате електрически флуид, магнетичен флуид и т.н., са модификации на вселенския флуид, който, по-точно казано, е една по-съвършена и по-фина по вид материя, която може да се разглежда като самостоятелна.“

Вселенския флуид, т.е. елементарната материя, която формира всичко което съществува, е съществения елемент, който древните гърци са наричали монада.
Андре Луис го нарича „звездна монада“, а Кардек го нарича „интелигентен принцип“ – нещо, което е най-малкото съществуващо и е принцип на всичко, което съществува, дори на бъдещите Духове.
Няма по-добро описание от това, което предлага Леон Денис – един спиритист и философ от 19 век:


„В минерала душата спи, в растителното царство сънува, вълнува се в животното и се събужда в човека.“

  1. Тъй като самият дух представлява нещо, не би ли било по-правилно и по-ясно да се обозначат тези два основополагащи елемента чрез термините инертна материя и разумна материя?
    „Въпросът за думите не е много важен за нас. От вас зависи да формулирате своите определения по такъв начин, че да се разбирате помежду си. Споровете ви почти винаги възникват от липсата на общо приемане на смисъла при използването на думите, поради непълнотата на вашия език по отношение на всичко, което не е достъпно за сетивата. „

Коментар на Кардек: Един факт, патент на всички наблюдатели, доминира над всички наши хипотези. Ние виждаме материя, която не е разумна: виждаме действието на интелигентен принцип, независим от материята. Произходът и връзката на тези две неща не са ни известни. Дали те имат, или не, общ източник и точки за контакт, предварително определени в природата на нещата, дали интелекта има свое собствено съществуване, или е само свойство или ефект, или дори дали е (както някои приемат, че е) еманация на Божествеността, са точки, по които ние нищо не знаем. Материята и интелекта ни се струват различни; и затова говорим за тях като за два съставни елемента на Вселената. Над тях виждаме по-висш интелект, който управлява всички неща и се отличава от всички тях по съществени качества, характерни за самия себе си; Именно този Върховен Интелект наричаме Бог.

Колкото повече учените търсят първичния елемент, като за сега те приемат Хиксбозона за такъв, толкова повече духовния фактор е неопровержим.
Откакто науката най-накрая успява да се отдръпне от потисническите вериги на Католическата Църква, така както дойдоха много и похвални открития, които спасяват животи и подобряват материалния прогрес, тя също започна един тъжен процес на антропоцентризъм, сякаш човекът може сам да обясни всичко, сякаш човекът си е самодостатъчен, изхвърляйки своя духовен произход.
Добре е казано в тези мъдри думи: „Науката, която в миналото е постановила смъртта на Бог, провъзгласявайки империята на материализма, вече е на път да обяви съществуването на Създателя“.
Все повече и повече учените признават нуждата от съществуването на един Творец


0 Коментара

Вашият коментар

Avatar placeholder

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *