Ранно Детство

  1. Духът, който оживява тялото на едно дете, толкова ли е развит, колкото на възрастния човек?
    „Той може да бъде и по-развит, ако е напреднал повече; само несъвършенството на детските органи му пречи да се изявява. Той действа в съответствие с инструмента, с който разполага“.

Ето два примера в подкрепа на този отговор:
Дана Перела, на 7 години, от град Боулдър, САЩ, с помощта на майка си създаде един начин за набиране на средства в помощ на приятелката си Мила, която бе диагностицирана с едно рядко фатално състояние: болест на Батен. Лечението струвало близо 700 хиляди долара. За да получат толкова голяма сума възможно най-бързо, Дана и майка ѝ започнаха да правят бисквитки и да ги продават на съседи. И когато историята на „Бисквитки за Мила“(„Cookies 4 Mila“ ) стана известна, хората от различни краища на страната започнаха да правят поръчки. Досега малката героиня е събрала повече от 750 000 долара.


6-годишният Райдър живее във Ванкувър, Канада. Един ден валял дъжд и той срещнал един просяк на улицата, който нямал нито чадър, нито обувки. Тази гледка развълнувала сърцето на детето и заедно с родителите си той започнал да събира пари, за да купи обувки за нуждаещите се. За 5 месеца Райдър събрал повече от 7 хиляди долара и купил почти 170 чифта ботуши, освен това и чорапи, ръкавици и пончо.

  1. Абстрахирайки се от препятствието на несъвършенството на органите, които пречат на свободното му проявление, Духът в едно малко детенце като дете ли мисли или като възрастен?
    „Докато той е едно дете, очевидно е, тъй като органите на интелекта все още са недоразвити, те не могат да дадат цялата собствена интуиция като на един възрастен на Духа, който го оживява; следователно тогава той има един ефективно ограничен интелект, докато с възрастта разумът му не съзрее. Смущението, което произвежда акта на инкарнацията върху Духа не престава изведнъж, с момента на раждането; то единствено постепенно се разсейва с развитието на органите.“

Коментар на Кардек: Съществува един факт за наблюдение, който подкрепя този отговор. Сънищата у едно дете нямат характера на тези на зрелия човек. Почти винаги обекта на детските сънища е детински, което е индикатор какъв е характера на грижите на съответния Дух.

Тук ще допълним че има случаи при които някои деца стават участници във феномени, например внезапни необясними изказвания с речников обхват много по-сериозен от невръстната им възраст, с боравене с терминология отвъд познанията на родителите и всички възрастни с които те са имали досег до момента. Тези прояви са с анимичен характер – т.е. произхождат от самия дух на детето, могат да бъдат висока или ниска степен на проявление. Въпроса е разгледан от Кардек и отговора му ще видим във 395ти въпрос след няколко урока.

  1. При смъртта на едно дете неговият Дух възвръща ли си веднага предишната си сила?
    „Би трябвало да е така, тъй като той е освободен от телесната си обвивка; но въпреки това Духа не възвръща предишната яснота на ума си, до тогава, когато напълно не се раздели с тази обвивка – тоест, когато вече не съществува никаква връзка между него и тялото.“
  2. Страда ли инкарнирания Дух по време на детството в следствие на ограничението, което несъвършенството на органите налага върху него?
    „Не; това състояние отговаря на една нужда. Това е в реда на нещата и в съответствие с плановете на Провидението. Това е един период на почивка за Духа.“
  3. Какво е ползата за Духа от преминаването през детството?
    „Духът, инкарниран с цел да се усъвършенства, в този период е по-възприемчив за впечатленията, които получава, способни да подпомогнат напредъка му – за което трябва да допринесат отговорниците за неговото образование. „

Този въпрос ще бъде разгледан по-добре по друг повод, но не бихме могли да пропуснем възможността да предоставим един прост пример за обучение от родител към дете:

„В нашата къща всякакъв вид оръжие е забранено. Когато синът ми беше на 9г, той си събра пари и тайно си купи пистолет, който изстрелва пластмасови куршуми. Един ден на улицата, докато стреля, той случайно удари веждата на едно момче, причинявайки му една грозна рана.
Бях ужасена от възможността момчето да беше загубило окото си.
В онзи момент не се скарах на сина си.
Образователният му урок беше по-различен.
Покрих очите му с кърпа за 5 часа и му казах:

– Трябва да разбереш какъв би бил животът на това момче, ако куршумът ти го беше уцелил в окото.
След този ден синът ми изхвърли пистолета си.“

384. Защо ревът е първото проявление на бебето при раждането му?
„Това е с цел да възбуди интереса на майката и да му осигури грижите, които са съществено важни. Не е ли очевидно, че ако проявленията му бяха само на радост, когато още не се е научило да говори, околните нямаше много да се тревожат да му предоставят належащите му грижи? Може да се възхитите на мъдростта на Провидението във всяко нещо“.

385. Откъде идва промяната, която настъпва в характера на младите в определена възраст, особено при излизане от юношеството: Духът ли се променя?
„Духът възстановява своята собствена природа и се показва такъв, какъвто е бил преди.“
„Вие не знаете какво крие привидната невинност на децата. Не знаете нито кои са те, нито какви са били, нито какви ще бъдат; и въпреки това вие ги обичате, милвате ги, сякаш са част от вас самите, и до такава степен, че любовта на майка към децата си се смята за най-голямата любов, която едно същество може да даде на друго. Откъде идва сладката обич, нежното благоволение, което дори непознати усещат към едно дете? Знаете ли нейния произход? Не. Сега ще ви обясня.
„Децата са съществата, изпратени от Бог в едни нови съществувания. За да не бъдат третирани с крайна строгост, Той им е дал всичките черти на невинността. Дори и в случаите на дете с лоши наклонности, неговите злодеяния са покрити от покривалото на неосъзнатостта. Тази външна невинност на децата не представлява някакво реално превъзходство по отношение на това, което са били някога. Това е просто образът на това, което те трябва да бъдат, и ако не са такива, последващото наказание ще падне изключително на тях.
„Но Бог не е дал на децата този невинен вид само заради тях самите; той им е даден също и преди всичко заради родителите им, от чиято любов те имат нужда в слабостта, която ги характеризира. Но тази любов би била значително намалена пред лицето на един суров или необуздан характер; докато, вярвайки, че децата им са добри и сладки, родителите им посвещават цялата си обич и ги обграждат с най-деликатни грижи. Но, когато децата вече нямат нужда от тази защита и помощ, която им е оказвана до петнайсет или двадесет години, истинският им характер и индивидуалност се появяват във цялата му голота. Тези, които са били в основата си добри, си остават добри, но дори и тогава техният характер разкрива много черти и нюанси, които са били скрити през ранното детство.
„Както виждате, Божиите методи винаги са най-добрите и когато сърцето е чисто, обяснението лесно може да се разбере.
„Всъщност помислете малко, че реално във вашите домове е възможно да се раждат деца, чиито Духове идват от светове, в които са придобили различни от вашите навици, и ми кажете как биха били сред вас тези същества, носещи различни страсти от тези, които вие подхранвате, склонности и вкусове, изцяло противоположни на вашите; как биха могли да застанат наравно с вас, освен както е наредено от Бог – тоест, минавайки през ситото на детството? Чрез този процес се смесват всички идеи, всички характеристики, всички разновидности на съществата, породени от безкрайността на светове, в които съществата процъфтяват. И вие също, когато умрете, се озовавате в едно състояние, което е един вид детство сред нови събратя. Когато се върнете от едно извънземно съществуване вие ще игнорирате навиците, нравите, отношенията, които се спазват в този свят, който е нов за вас. Трудно ще се справяте и ще изразявате себе си на език, който не сте свикнали да използвате, език, по-сложен, отколкото са мислите ви днес. (319)

„Детството има и една друга полезност. Духовете влизат в телесния живот само с цел да се усъвършенстват, да се подобрят. Деликатността на детската възраст е склонна да ги направи по-нежни, по-податливи на съветите и опита на онези, които трябва да помогнат за техния напредък. На този етап те могат да реформират своя характер и да потиснат лошите чувства. Такъв е дългът, който Бог е възложил на родителите, една свещена мисия, за която те ще трябва да дават отчет.
„За това детството е не само полезно, необходимо, незаменимо, но освен това е и естествена последица от законите, които Бог е установил и които управляват Вселената.

И нашият коментар след този дълъг отговор от Духовете на въпрос 385

Еммануел ни информира, че процесът на реинкарнация се затвърждава на 7-годишна възраст. От този момент нататък реинкарниращия се Дух започва да проявява по-енергично себе си такъв, какъвто е в действителност. Ето защо са важни добрите примери от морален характер още от първите дни на живота. В спиритистки център СЕЛД сме посъветвани да четем на нашите бебета истории с морална поука и Евангелието, защото Духът получава тези вибрации. Не е необичайно родители да ни споделят, че четат истории на децата си, докато са бебета и веднага щом проговорят, те са в състояние да си спомнят тези истории с точност. Всъщност детето няма условията да усвои тези истории, освен и единствено чрез Духа то е способно. Ето защо ви препоръчваме да следите нашите уроци, редовно четене на Евангелието, на Исус у Дома, ЗЛАТНА КНИГА НА РАЗКАЗВАЧИТЕ НА ИСТОРИИ – 46 Истории за Малки и Големи и книга ЖИВОТЪТ НИ УЧИ за вашите деца.


0 Коментара

Вашият коментар

Avatar placeholder

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *